Hoe kan je omgaan met stress?

Een beetje stress zorgt voor optimale prestatie. Spanning kan dus ook wel als nuttig ervaren worden. Door deze spanning ben je aan en let je goed op. Spanning zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen en je bloeddruk omhoog gaat. Bij een belangrijke presentatie kan dit er net even voor zorgen dat je het optimale eruit haalt.

Klachten

Een beetje spanning wordt vaak als fijn en juist goed ervaren. Soms wordt het je allemaal even te veel en wordt er teveel van je gevraagd. Dit kan je opbrengen. Er ontstaan dan ook klachten door stress. Denk hierbij aan moeheid, weinig energie en irritaties. Je bent erg gespannen en erg emotioneel. Daarnaast kan je last krijgen van fysieke klachten. Zoals rugpijn, hoofdpijn en/of maagklachten. Als dit te lang aanhoudt kan dit je enorm opbrengen. Daarom is het belangrijk op tijd aan de bel te trekken bij bijvoorbeeld een psycholoog in Hengelo.

Omgaan met stress

Er is niet voor iedereen hetzelfde antwoord om goed om te kunnen gaan met stress. Iedereen reageert er anders op en heeft iets anders nodig. Wanneer je klachten van stress ervaart laat dit eigenlijk zien dat je gewaarschuwd bent. Er zijn manieren om met stress om te kunnen gaan. Breng bijvoorbeeld voor jezelf eens goed in kaart waar deze stress vandaan komt. En het is vooral ook belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt waar je precies energie van krijgt. Wat zijn positieve eigenschappen van jezelf? Waar ben je juist goed in en waar krijg je juist energie van? Antwoorden op deze vragen kan je samen krijgen met bijvoorbeeld je naaste familie of vrienden. Het is goed om erover te praten. Ben je niet zo’n prater? Schrijf er dan juist over. Het kan enorm helpen om je gevoelens op papier te zetten. Dit helpt om bepaalde situaties te begrijpen of juist om te verwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *